De techniek achter de lamellen
Een intelligent, onbrandbaar profiel wordt aan de twee zijkanten geïntegreerd. Door ze aan in de zijkanten te integreren, is dit minimaal zichtbaar en heeft u een identieke brandreactieklasse langs de voor- en achterzijde. Het is tegenwoordig immers minstens zo plausibel dat de brand langs de binnenzijde (elektrische wagens, etc.) ontstaat dan aan de buitenzijde.
De onbrandbare stroken zorgen ervoor dat in dit voorbeeld minimaal 20% minder brandbare oppervlakte aanwezig is. Tegelijkertijd is de positionering en breedte zo berekend dat ze een optimale brand barrière vormen en de vlam erg moeilijk naar de achterzijde zal overslaan. Zo wordt het brandbare oppervlakte van de lamellen gehalveerd ongeveer van 80% naar 40%. Dergelijke daling van brandbare oppervlakte heeft uiteraard ook een sterke impact op de FIGRA en THR. De brand zal dus niet overslaan naar de andere zijde.
Het intelligent aluminium extrusieprofiel zal de warmte van de vlam optimaal wegleiden. Waar de vlam niet rechtstreeks op het profiel aanwezig is, zal het aluminium dus ook warmte kunnen afgeven of met andere woorden; koelen.
Het profiel zit ook vol met meerdere kleine details die en grote impact hebben, hierbij enkele voorbeelden:
- Het profiel heeft diepere ‘haken’ die enerzijds een diepere brand barrière vormen tegen het dieper inbranden van bepaalde houtsoorten.
Tegelijkertijd zullen deze diepere haken een optimale kracht aan het profiel geven en een grote impact hebben tegen het vervormen bij verhitting.
- De afstandshouders ofwel bultjes aan de achterzijde zien er onschuldig uit, maar hebben heel wat functies.
Ze hebben de functie om minimaal contact tussen onbrandbaar profiel en brandbaar lamel te garanderen (minimale warmteoverdracht).
Daarnaast zorgen ze er voor dat het profiel mooi recht blijft bij montage, geen stilstaand vocht aanwezig is en nog veel meer.
- Het schroeflijntje centraal zorgt ervoor dat de schroeven niet beginnen te ‘dansen’ en dus telkens op de juiste plaats gemonteerd worden. Door dit schroeflijntje, zal de minimale overspaning van het aluminium vooral naar de achterzijde gaan. Daarnaast nog meerdere details, maar we leggen ze natuurlijk niet allemaal direct uit.
De eerste tests hebben aangetoond dat de theorie overeen komt met de realiteit.